Veksle utgåtte sedler og mynter
Utgåtte norske sedler og mynter kan veksles på ett av våre kontorer eller sendes inn via posten. Vi veksler ikke gyldige sedler og mynter.
Slik veksler du
Send penger i posten
- Ingen begrensing på beløp
- Penger mottas på konto
- Du kan sende både sedler og mynter
- Sending av penger skjer på eget ansvar
- Har du utenlandsk konto? Ikke noe problem
eller last ned papirskjema her:
Lever penger i Oslo
- Ingen begrensing på beløp
- Penger mottas på konto
- Du kan levere både sedler og mynter
- Se adresse og åpningstider
eller last ned papirskjema her:
Veksle på våre kontorer
- Kun veksel opptil kr 7 000,-
- Veksling kan gjøres ved våre kontorer i Oslo, Stavanger, Bergen, Trondheim og Tromsø. Se adresser og åpningstider
- Kun veksling av sedler fra utgave VII på våre kontorer
- Ikke veksel av mynt
- Vekslingen vil gå raskere hvis du fyller ut dette digitale skjemaet før du kommer
Lenker

Følgende utgåtte sedler og mynter kan veksles i Norges Bank
Norges Bank veksler inn etter pålydende verdi. Eldre seddelutgaver og mynter kan ha samleverdi. Ta eventuelt kontakt med mynthandlere for nærmere informasjon om dette.
Her kan du veksle
Åpningstider for alle kontorer
Åpent mandag til fredag: kl. 09.00 - 15.00
Helligdager: Stengt
Julaften, nyttårsaften og onsdag før skjærtorsdag: Stengt
Oslo
Norges Banks hovedkontor i Oslo
Bankplassen 2, 0151 Oslo
Bergen
Nokas Verdihåndtering AS
Bradbenken 1, 5835 Bergen
Tromsø
Nokas Verdihåndtering AS
Bankgata 9/11, 9255 Tromsø
Stavanger
Nokas Verdihåndtering AS
Strandsvingen 10, 4065 Stavanger
Trondheim
Nokas Verdihåndtering AS
Peter Eggesplass 2, 7005 Trondheim
Ofte stilte spørsmål
Må jeg avtale tid for å levere penger eller veksle over disk?
Kan jeg veksle utenlandsk valuta?
Nei. Banken din eller et valutavekslingskontor kan gi deg råd om hvordan du veksler utenlandske valuta.
Kan jeg veksle ugyldige sedler og mynter på vegne av andre?
Kan jeg veksle mynter?
Kan jeg levere pengene i Norges bank?
Mandag til fredag kl. 09:00 – 15:00
Ingen forhåndsavtale – kun drop-in
Helligdager: Stengt
Kan jeg få pengene utbetalt i kontanter?
Kan jeg få pengene overført til en utenlandsk konto?
Kan jeg få erstatning for sedler og mynter som er skadet?
Jeg har ikke BankID. Kan jeg veksle penger likevel?
Hvordan sender jeg pengene i posten?
Hva er en bekreftet kopi av ID, og hvem kan bekrefte?
Hvordan vet jeg at Norges Bank har mottatt pengene mine?
Er det en frist for å veksle ugyldige sedler og mynter?
Nei. Norges Bank veksler inn til pålydende verdi. Enkelte utgåtte sedler og mynter kan ha samleverdi som overgår pålydende verdi. Ta kontakt med mynthandlere dersom du har spørsmål om dette.
Hvor lang er saksbehandlingstiden for overføring til konto?
Beløp opptil 7.000 kroner – saksbehandlingstid er normalt under 3 uker.
Beløp over 7.000 kroner - saksbehandlingstid er normalt 8-10 uker.
Beløp over 40.000 kroner - saksbehandlingstid er normalt 10-16 uker.
Du vil motta en bekreftelse på e-post når vi har åpnet posten med informasjon om saksbehandlingstiden og totalbeløpet vi har talt.
Du vil også motta en bekreftelse på e-post når pengene er overført til din konto.
Hvorfor ber Norges bank om tilleggsopplysninger og dokumentasjon?
Er det gebyr for å veksle utgåtte sedler og mynter?
Det er ikke gebyr på veksling.
Hvordan kontakter jeg Norges Bank?
Det er mange som kontakter oss for å spørre om vi har mottatt postforsendelsen. Norges Bank mottar en del post. Du må beregne 2-3 uker før vi overfører beløpet til din konto, da det kan ta litt tid før vi åpner all post. Vekslingssaker med store beløp kan ta lengere tid.
Husk at selve postsendingen tar også litt tid. Hvis du oppga din e-postadresse ved utfylling av vekslingsskjema, så vil du motta en bekreftelse på e-post når vi har åpnet posten med informasjon om saksbehandlingstid og totalbeløpet vi har talt. Du vil også motta en bekreftelse på e-post når pengene er overført til din konto.
Ta kontakt med Posten Norge for å finne den mest hensiktsmessige og sikre måten å sende pengene på.
Postsendinger må adresseres til:
Norges Bank, K&D, Postboks 1179, Sentrum, 0107 Oslo
Telefon:
+47 901 48 659 (09:00 – 10:30 og 11:30 – 15:00). Telefonen er ikke betjent julaften, nyttårsaften og onsdag før skjærtorsdag.
E-post: KBkontroll@norges-bank.no