Norges Bank

Deponering i gjeldsforhold

Deponering i gjeldsforhold er en ordning der en skyldner som ikke får gjennomført betaling av gjelden sin, kan fri seg fra gjelden ved å overføre penger eller verdipapirer i Norges Bank.

Generelt om deponering

Hva betyr deponering i gjeldsforhold?

Deponering i gjeldsforhold er en ordning der en skyldner som ikke får oppfylt/gjennomført betaling av gjelden sin, kan fri seg fra gjelden ved levere/overføre penger eller finansielle instrumenter i Norges Bank.

For å kunne deponere, må en av følgende betingelser være oppfylt:

1) Kravshaveren er ukjent eller ikke tilgjengelig.
2) Kravshaveren nekter å motta midlene eller gir ikke nødvendig bistand til at betalingen kan gjennomføres.
3) Det er tvil om hvem som er rett kravshavere.

Den som foretar deponeringen (deponenten) påtar seg ansvaret for å sikre at lovens vilkår er oppfylt, og at deponeringen har befriende virkning. Deponenten må gi beskjed til kravshaverne når deponeringen er fullført.

Norges Bank krever ingen gebyrer for deponering, men gir heller ingen rente på de deponerte midlene.

Det er viktig å merke seg at tilbakeholdt husleie (i henhold til husleieloven) eller tilbakeholdt betaling i saker om oppføring av bolig (i henhold til bustadoppføringslova) ikke kan deponeres i Norges Bank. I slike tilfeller må man henvende seg til vanlige finansinstitusjoner.

Lov om deponering i gjeldshøve (Lovdata)

Hva skjer med midlene som er deponert i Norges Bank? 

Midler som er deponert i Norges Bank blir trygt holdt på en deponeringskonto. Kravshaver har rett til å be om utbetaling av midlene i opptil 20 år etter at de ble deponert. Dersom to eller flere kravshavere er uenige om hvem som skal ha midlene, kan midlene utbetales når dette er avklart ved dom eller avtale. 

Hvis midlene ikke blir utbetalt innen 20 år, mister kravshaver retten til dem. Deponenten kan deretter innen ett år kreve midlene tilbakebetalt. Hvis deponenten ikke gjør krav på midlene, går de inn i statskassen.

Søke om å deponere

Søknad om deponering av eiendomsmidler

Eiendomsmeglerfirmaer som ønsker å deponere tilbakeholdte midler i forbindelse med salg av eiendom skal sende søknad om deponering via Altinn.

Bedriften må ha tilegnet deg rollen "Utfyller/Innsender" eller "Daglig leder" i Altinn. Skjemaet kan ikke brukes av privatpersoner.

Her finner du skjemaet i Altinn

Alle andre søknader om deponering

Søknad om deponering av midler i Norges Bank sendes via e-post til post@norges-bank.no eller som brev til Norges Bank, PB 1179 Sentrum, 0107 Oslo.

Søknaden skal inneholde følgende informasjon:

  • Hvem som er deponent/skyldner (navn, organisasjonsnummer og adresse/kontaktinformasjon)
  • Navn og adresse på kravshaver(e) hvis mulig
  • Beløpets størrelse
  • Hva beløpet gjelder
  • Hva deponenten har gjort for å forsøke å løse saken

Norges Bank behandler deponeringssøknader fortløpende. Dersom søknaden innvilges, vil deponenten få informasjon om kontonummer som beløpet kan betales inn til. Når beløpet er mottatt i Norges Bank opprettes deponeringskontoen og  bekreftelse sendes deponenten. 

Vi gjør oppmerksom på at saksbehandlingstiden kan være lang på grunn av stor pågang av saker.

Søke om utbetaling av deponerte midler

Søknad om utbetaling av deponerte bankinnskudd

Dersom du har fått brev om at dine bankinnskudd er deponert i Norges Bank og ønsker å få midlene utbetalt, ber vi deg benytte søknadsskjema i Altinn. Du må logge deg inn i Altinn med BankID eller annen elektronisk ID.

Her finner du skjemaet i Altinn

 

Dersom du ikke ønsker å benytte digital innsending kan du sende brev med overskriften "Utbetaling av deponerte bankinnskudd" til Norges Bank, Postboks 1179 Sentrum, 0107 Oslo. I brevet må du oppgi hvilken bank du hadde innskudd hos og om du er privatkunde eller bedriftskunde. Videre trenger vi informasjon om navn, adresse, personnummer eller organisasjonsnummer og kontonummer for utbetaling av beløpet. Oppgi også et telefonnummer vi kan kontakte deg på. Legg ved kopi av offentlig gyldig legitimasjon.

Utbetaling av deponerte fondsandeler hos DNB Asset Management AS

Slik fyller du inn skjema
1.    I tittelfeltet skriver du "Innløsning fondsandeler DNB Asset Management AS"
2.    I meldingsfeltet legger du inn kontonummer (uten mellomrom eller punktum) for overføring av midler. Legg også inn eventuelle andre opplysninger.
3.    Last opp legitimasjon (pass, nasjonalt ID-kort, norsk førerkort, norsk utlendingspass eller norsk reisebevis).

Skjema

Her finner du skjemaet: https://svarut.ks.no/edialog/mottaker/937884117

For søkere under 18 år
Hvis du er under 18 år, må du også laste opp kopi av legitimasjon for dine verger (foresatte).

Hvis du søker på vegne av noen under 18 år, må du i tillegg laste opp kopi av barnets fødselsattest samt legitimasjon for barnets verger.

Overføring til konto i utlandet
Husk å legge inn IBAN-nummer til kontoen du ønsker overføring til. Søknaden må  også inneholde BIC-kode og et kontobevis som bekrefter kundeforholdet i banken.

Søknad via post
Dersom du ikke ønsker å benytte digital innsending kan du sende brev med overskriften "Innløsning fondsandeler DNB Asset Management AS" til Norges Bank, Postboks 1179 Sentrum, 0107 Oslo. Brevet må inneholde samme informasjon og vedlegg som nevnt ovenfor.

Utbetaling av alle andre deponeringer

Søknad om utbetaling av deponerte midler sendes via e-post til post@norges-bank.no eller som brev til Norges Bank, PB 1179 Sentrum, 0107 Oslo.  

Søknaden bør inneholde følgende informasjon så langt som mulig: 

  • Navn, postadresse og e-postadresse på deg som søker
  • Sender du inn søknad på vegne av en virksomhet eller privatperson må tilsvarende kontaktinformasjon om denne oppgis. 
  • Deponeringskontonummer eller saksreferanse
  • Hvem som har deponert midlene
  • Bakgrunn og begrunnelse for søknad om utbetaling
  • Kontonummer for overføring av midlene
  • Kopi av offentlig gyldig legitimasjon
  • Kopi av nødvendig dokumentasjon for utbetalingen hvis relevant
  • Skifteattest / uskifteattest
  • Avtale mellom partene
  • Rettsgyldig dom
  • Eventuell annen relevant dokumentasjon 

 

Vi gjør oppmerksom på at saksbehandlingstiden kan være lang på grunn av stor pågang av saker.