Kriterier for kontohold i Norges Bank
Informasjon til banker og andre finansinstitusjoner som vil orientere seg om hva som kreves for å få konto i Norges Bank.
Oversikten gir ikke fullstendig informasjon om kriteriene for kontohold, og det er vist til regelverket for mer detaljerte opplysninger.
Hvem kan ha konto i Norges Bank?
Som hovedregel kan banker og, etter nærmere vurdering, andre foretak i finansiell sektor med hovedsete i en EØS-stat få konto i Norges Bank. Kontoholdet skal fremme formålet for sentralbankvirksomheten. Norges Bank fastsetter vilkårene for kontohold, innskudd og lån.
Kontohold i Norges Bank reguleres i hovedsak av følgende regelverk:
- Lov om Norges Bank og pengevesenet mv. (Lovdata)
- Forskrift om adgang til lån og innskudd i Norges Bank (Lovdata)
- Vilkår for kontohold i Norges Bank
- Retningslinjer for sikkerhetsstillelse for lån i Norges Bank (Rundskriv)
Nedenfor er det en nærmere omtale av hovedpunkter i regelverket.
Banker
For å få konto i Norges Bank må banken ha tillatelse etter finansforetaksloven § 3-2, jf. § 2-7. Tilsvarende må filial i Norge av bank med hovedsete i annen stat oppfylle kravene i finansforetaksloven kapittel 5.
For å få tilgang til alle Norges Banks innskudds- og låneordninger, herunder innskudd og lån med fast løpetid, må banken delta aktivt i betalings- og kredittformidlingen og klassifiseres av Norges Bank som pengepolitisk motpart.
Bank som ikke klassifiseres som pengepolitisk motpart kan, etter nærmere vurdering, få adgang til konto i Norges Bank og til Norges Banks innskudds- og låneordninger, eller deler av disse, på de vilkår Norges Bank bestemmer.
Andre foretak i finansiell sektor
Andre foretak i finansiell sektor enn banker kan, etter nærmere vurdering, få adgang til konto i Norges Bank og til Norges Banks innskudds- og låneordninger på de vilkår Norges Bank bestemmer, jf. låneforskriften § 3. I vurderingen legges det særlig vekt på i hvilken grad foretaket deltar aktivt i betalingsformidlingen eller om kontoholdet vil bidra til finansiell stabilitet eller på annen måte fremme sentralbankens formål.
Norges Bank har åpnet for at sentrale motparter og verdipapirsentraler med oppgjørsvirksomhet i norske kroner, etter en konkret vurdering, kan få konto i Norges Bank.
Hva kan kontoen brukes til?
Generelt kan en konto i Norges Bank brukes til oppgjør av følgende typer betalingsoppdrag:
- Betalinger til andre kontohavere i Norges Bank.
- Betalinger fra andre kontohavere i Norges Bank.
- Oppgjør av netto betalingsposisjoner fra avregningssystem.
- Innskudd og uttak av kontanter i Norges Bank.
Norges Bank tilbyr ikke betalingstjenester for banker utover oppgjørsbankfunksjonene. Det betyr at Norges Bank ikke utfører såkalte korrespondentbanktjenester for banker.
Hvilke krav stilles for å få konto i Norges Bank?
For å få konto i Norges Bank, må kravene nedenfor oppfylles. Norges Bank kan også stille andre krav i særskilte tilfeller.
- Institusjonen må oppfylle kravene i sentralbankloven og låneforskriften.
- Institusjonen må ha tillatelse fra relevante myndigheter til å drive virksomhet som bank eller kredittinstitusjon eller annen finansiell virksomhet.
- Institusjonen må akseptere «Vilkår for kontohold i Norges Bank».
- Institusjonen må etablere IT-teknisk grensesnitt mot Norges Banks oppgjørssystem i form av NBO Online og eventuelt SWIFT. NBO Online er en nettbanklignende løsning for bankers tilgang til informasjon om egen konto i Norges Bank med mulighet for å registrere betalingsoppdrag. Banker som vil bruke SWIFT som kommunikasjonskanal overfor Norges Bank, må delta i Norges Banks lukkede brukergruppe for SWIFT.
- Dersom institusjonen ønsker å ha adgang til å låne i Norges Bank, må den pantsette verdipapirer som sikkerhet for slike lån i et verdipapirregister som er godkjent av Norges Bank for dette formålet. Innskudd i Norges Bank med fast løpetid og innskudd i annen sentralbank kan også benyttes som sikkerhet for lån fra Norges Bank.
- Institusjonen må betale for kontoholdet i henhold til priser og gebyrer som fastsettes av Norges Bank for hvert år. Priser og gebyrer kunngjøres ved rundskriv fra Norges Bank minst to måneder før de trer i kraft.
Hvordan søke om kontohold?
For å få konto i Norges Bank, må institusjonen fremme skriftlig søknad med følgende dokumentasjon:
- Opplysninger om institusjonen og dens virksomhet.
- Kopi av nødvendige tillatelser til å drive finansiell virksomhet utstedt av relevante myndigheter.
- Utfylt og undertegnet «Skjema for kontohold i Norges Bank».
- Kopi av gyldig firmaattest.
- Bekreftet kopi av legitimasjon for de personene som undertegner i henhold til firmaattesten.
Informasjon om kontohold i Norges Bank, blant annet regelverk og skjemaer, er tilgjengelig på internettsidene for Norges Banks oppgjørssystem.
Forespørsler om kontohold i Norges Bank rettes til Enheten for interbankoppgjør, e-post: nbo@norges-bank.no eller telefon: 22 31 60 78.
Søknad og originaldokumenter sendes som brevpost til:
Norges Bank
Interbankoppgjør
Postboks 1179 Sentrum
0107 Oslo