Bedrageri og svindel
Publikum kan bli utsatt for falske telefonsamtaler, SMSer, nettsteder og e-postmeldinger som utgir seg for å være fra Norges Bank eller personer tilknyttet Norges Bank.
Vær oppmerksom på at Norges Bank ikke tilbyr finansielle tjenester til privatpersoner, og aldri vil kontakte enkeltpersoner direkte for å gi tilbud om tjenester, forretningsmuligheter, kommersielle kontrakter, gaver eller arv.
Hvis du skulle motta et slikt tilbud fra en organisasjon eller person som utgir seg for å opptre på vegne av Norges Bank eller personer tilknyttet banken, må du ikke svare, åpne vedlegg eller klikke på lenker.
Har du mistanke om at du blir forsøkt svindlet på denne måten, vennligst ta kontakt med oss på information@norges-bank.no. Norges Bank vil rapportere svindelforsøk banken er kjent med til politiet.
Vær varsom
Det finnes mange ulike framgangsmåter, men felles for de fleste svindelforsøkene er at de har et mål om økonomisk gevinst for svindlerne.
Følg disse generelle tipsene for å beskytte deg selv - og pengene dine - mot svindel:
- Send aldri penger til noen du ikke har møtt personlig. Ikke betal på forhånd til en person eller organisasjon som har gitt deg et løfte om noe, for eksempel en fremtidig økonomisk gevinst.
- Ikke avslør personopplysninger over telefon på nett eller via direktemeldinger på sosiale medier.
- Dobbeltsjekk påstander og identiteter til personer som kontakter deg. Kontakt organisasjonen direkte eller søk informasjon fra andre pålitelige kilder.
- Husk at noe som virker for godt til å være sant, vanligvis er det.