Fortsatt vekst, men store forskjeller

Samlet tror bedriftene i Norges Banks regionale nettverk at aktiviteten vil øke noe i andre halvår. Forventningene til veksten i tredje kvartal er litt nedjustert fra forrige runde, og variasjonen mellom næringene har tiltatt. Kapasitetsutnyttingen er litt høyere enn i forrige runde, og det er litt flere bedrifter som rapporterer om mangel på arbeidskraft. Bedriftenes anslag for lønnsveksten i år og neste år er uendret fra forrige runde på 5,2 prosent i 2024 og 4,3 prosent i 2025.

Samlet venter bedriftene fortsatt vekst i aktiviteten gjennom andre halvår. Bygg- og anleggsbedriftene og varehandelsbedriftene venter fall i aktiviteten, og utsiktene er svakere enn før sommeren. Bedriftene i de øvrige næringene tror aktiviteten vil øke, og oljeleverandørene har oppjustert forventningene sine til veksten i tredje kvartal.

Andelen bedrifter med full kapasitetsutnytting har økt noe fra forrige runde, og det er litt flere bedrifter enn sist som har rekrutteringsproblemer. Bedriftene planlegger en økning i sysselsettingen i både tredje og fjerde kvartal.

Kontaktene venter at årslønnsveksten i år blir på 5,2 prosent, samme som i forrige runde. Også anslaget for lønnsveksten i 2025 er uendret på 4,3 prosent i denne runden. Samlet er lønnsomheten hos bedriftene litt bedre enn for ett år siden.

Publisert 12. september 2024 10:00