Norges Bank fortsetter samtaler med ESB om realtidsbetalinger i TIPS

Deltakelse i Eurosystemets TIPS-løsning legger best til rette for å utvikle norske realtidsbetalinger i årene som kommer.

Norges Bank har siden 2020 utredet en utvidelse av rollen som oppgjørsbank for oppgjør av realtidsbetalinger. De to siste årene har Norges Bank vurdert muligheten for oppgjør av realtidsbetalinger i norske kroner via Target Instant Payment Settlement (TIPS), og vært i formelle samtaler med Den europeiske sentralbanken (ESB) om deltakelse i TIPS.

Konklusjonen er at ved å delta i Eurosystemets TIPS-løsning, legger vi til rette for en best mulig utvikling av norske realtidsbetalinger fremover. Forhold som kostnader, sikkerhet og beredskap, samt mulighet til å legge til rette for særskilte norske behov, har vært viktige elementer i vurderingen.

Norges Bank har derfor besluttet å fortsette de formelle samtalene med ESB med mål om en avtale for oppgjør av realtidsbetalinger i sentralbankpenger.

Realtidsbetalinger sikrer at mottaker får penger direkte på sin konto sekunder etter at betalingen er gjort - 24 timer i døgnet, sju dager i uken. En velfungerende løsning for realtidsbetalinger er en viktig del av et effektivt betalingssystem. Deltakelse i TIPS innebærer at oppgjøret av realtidsbetalinger mellom bankene foretas i TIPS-systemet, på vegne av Norges Bank. Det vil sikre at infrastrukturen for oppgjør av realtidsbetalinger i norske kroner utvikles i takt med utviklingen i Norden og Europa for øvrig.

TIPS ble lansert i november 2018, og brukes til oppgjør i euro og svenske kroner. Oppgjør i danske kroner vil bli integrert i systemet våren 2025.

Se nærmere omtale av TIPS i rapporten Finansiell infrastruktur 2024

Se også pressemelding om TIPS-samtalene fra november 2021