Styringsrenten holdes uendret på 4,5 prosent

Norges Banks komité for pengepolitikk og finansiell stabilitet besluttet på møtet 14. august å holde styringsrenten uendret på 4,5 prosent.

– Slik vi nå vurderer utsiktene, vil styringsrenten trolig holdes på dagens nivå en god stund fremover, sier sentralbanksjef Ida Wolden Bache.

Vi har hevet styringsrenten mye for å få bukt med den høye prisveksten, og siden desember i fjor har renten ligget på 4,5 prosent. Renten har bidratt til å kjøle ned norsk økonomi, og veksten i økonomien er lav. En høy andel av befolkningen er i jobb, men arbeidsledigheten har økt noe. Prisveksten har falt mye fra toppen, men høy vekst i bedriftenes kostnader vil trolig bremse den videre nedgangen.

I de pengepolitiske avveiingene var komiteen opptatt av at dersom renten settes ned for tidlig, kan prisveksten bli liggende over målet for lenge. På den annen side kan en for høy rente bremse økonomien mer enn nødvendig. Siden forrige rapport har prisveksten vært lavere enn anslått, og arbeidsledigheten er litt høyere enn ventet. Styringsrenteforventningene ute har falt. På den annen side har kronen svekket seg og er svakere enn lagt til grunn. Komiteens vurdering er at det trolig er behov for å holde renten oppe en god stund fremover for å få prisveksten ned til målet innen rimelig tid.

Det er usikkerhet om den økonomiske utviklingen. I diskusjonen av risikobildet var komiteen særlig opptatt av utviklingen i kronekursen og hvilken virkning den kan ha på prisveksten. Blir det utsikter til at prisveksten holder seg oppe lenger enn tidligere anslått, kan renten bli satt opp. Dersom vi får en kraftigere oppbremsing i norsk økonomi eller det blir utsikter til at inflasjonen kommer raskere ned mot målet enn vi anslo i juni, kan renten bli satt ned tidligere enn vi da så for oss. Frem mot det neste rentemøtet i september vil komiteen få mer informasjon om den økonomiske utviklingen. Vi vil da legge frem nye prognoser.

Det ble ikke utarbeidet nye prognoser til dette møtet. Pengepolitisk rapport 3/24 publiseres sammen med rentebeslutningen 19. september 2024.

Publisert 15. august 2024 10:00